Emlkezs Varga Czyri Pannra
A szlets az let egyik legnagyobb csodja. gy van ez napjainkban s gy volt rgen is szleink, nagyszleink idejn. Ahogy az elvetett mag letre kell s nvekszik az anyafldben, mg ki nem kell, gy nvekszik az a parnyi kis let az anyamhben egszen addig a csodlatos pillanatig, mg meg nem szletik.
A szlets csodlatos pillanata ma mr steril krlmnyek kztt krhzban, orvosok s szlsznk segtsgvel trtnik.
Rgen a tanyavilgban ez a segtsg nem volt elrhet a szl n szmra. Az tvenes vek eltt a vrands anya egszen a szls megindulsig dolgozott. Megszltk azt a menyecskt, aki nem jeleskedett gy a munkban, mint a terhessge eltt. Azokat a dolgokat, amit a vrands anya megkvnt megadtk neki. A gyermek nemre bizonyos krlmnyekbl kvetkeztettek. Ha karcsony bjtjnek reggeln frfi jtt a hzhoz, figyereket, ha asszony jtt lenygyermeket jsoltak. Ha a vrands asszony sima kukorict lopott, azt mondtk kopasz gyermeke lesz, ha bojtos kukorict trt le akkor pedig nagyhaj gyermeke lesz.
Szls eltt a menyecsknek el kellet mennie a templomba gynni s ldozni. Kteles volt bjtt s imt is fogadni. A szls elksztshez tartozott, hogy a hts szobba fellltottk a sznyoghls gyat.
A szls megindulsakor valakit gyorsan elszalasztottak a bbaasszonyrt. A mlt szzad kzepn mr a legtbb falunak volt egy a pap ltal feleskdtt bbja. A bbaasszonyon kvl a szlsnl csak a menyecske desanyja s anysa lehetett jelen. Az aprbb, nagyobb gyermekeket s a frfiakat a szls ideje alatt tvol tartottk a hztl.
A tanyai vilgban nem volt egyszer a bbt elszlltani a szl n hzhoz. A szegnyebbek, mivel lovuk nem volt, a szarvasmarht fogtk be a szekrbe vagy a lcss kocsiba s gy tudtk megoldani a bba szlltst.
Amg a bba megrkezett, vizet melegtettek. ltalnos vlemny volt, hogy a menyecskt stltatni kell, a szobban ameddig csak lehet. Belsleg hasznosnak tartottak klnbz fzeteket plinka hozzadsval. Az ers fjdalmak enyhtsre meleg borogatsokat tettek a n hasra, keresztcsontjra. Isten segtsgt is krtk, a katolikusok Szent Annhoz, Szz Mrihoz imdkoztak.
A gyermek vilgra jttekor a bba elvgta a kldkzsinrt ollval. A kldk elktsre kenderfonalat, pamutszalagot hasznltak.
A bba feladata ezutn a vilgra jtt gyermek s a szl n elltsa volt.
Az 1917-es vben a magyar kormny az anya s csecsemvdelmet llami feladatnak nyilvntotta. Elrendeltk, hogy minden faluban kell lennie egy okleveles bbnak aki a faluhoz kzel es Bbakpz Intzet tanfolyamt elvgzi s ebbl vizsgt tesz.
Bbakpz Intzet Szegeden 1884-tl mkdtt. venknt ktszer t hnapi tanfolyamot tartottak az Intzetben.
A felvteli kvetelmnyk: 20-40 ves letkor, j erklcs, j egszsg s az rs-olvassban val jrtassg volt.
Ilyen oklevelet ad tanfolyamot vgzet Varga Czyri Anna, vagy, ahogy a faluban mindenki ismerte Cziry Panna nni is, aki Aptfalvn az egyik legutols bba volt.
Emlke mg ma is l az aptfalviak krben.
Panna nni 1890-ben szletett Aptfalvn. Szleivel s kt testvrvel a hatrton lv tanyjukban ltek. Mr kislny korban is nagyon szerette a kisebb gyermekeket s mr ekkor elhatrozta, hogy kisgyermekekkel fog foglalkozni, ha feln.
Ksbb Szegeden az V. szm klinikn elvgzi a bbakpzt, itt ismerkedik meg ksbbi frjvel Varga Lehellel, aki trambrmajor volt a szegedi katonazenekarban.
Visszaemlkezsek szerint Panna nni vicces asszony lvn mindig azt mondja, hogy azt hitte a frjrl, hogy milyen gazdag, de sajnos csaldnia kellett.
A ksbbiekben, azt hogy mi trtnt a frjvel sajnos senki se tudja.
Kzs gyermekk nem lvn Panna nni maghoz veszi testvrnek unokjt Rests Blt s csaldi krlmnyek miatt neveli fel. Ekkor mr a Keresztutcn lakik albrletbe, majd ksbb innen a Maros utcra kltznek.
Panna nni egy testes, j slyban lv, mindig vidm s igen vicces asszony volt. Cgtblja mg ma is megtallhat. Nagyon sokig unokaccse, Ski Jzsef rizte, aki br ma mr Szegedi lakos nagy szeretettel jr haza htvgenknt a rgi szli hzhoz. A cgtbla tle hozzm kerlt s nagyon nagy becsben tartom.
Panna nnirl az a monds jrja, hogy nla halva szlets nem fordult el, ezrt a faluban nagyon nagy becsben tartottk.
Az aptfalvi bbaasszonynak a szls utn mg sok teendje maradt. Neki kellett elmenni az apval a hivatalba s a paphoz bejelenteni a gyermek szletst s a keresztel megbeszlst.
A kisgyermeket igyekeztek minl hamarabb megkeresztelni. Rgebben a keresztelre csak a keresztanya s a bbaasszony ment, de ksbb ez a szoks is megvltozott s mr az egsz rokonsgot meghvtk.
Panna nni minden nla szletett gyermek kereszteljbe hivatalos volt s mindig vitte magval szeretet Bluskjt is.
Panna nni srja ma is megtallhat az aptfalvi temetben, br a neve mr nincs kirva, de egytt nyugszik nevelt fival, Blval.
Gondoljunk r szeretettel s mondjunk el egy hlaimt rte, hisz nagyban hozzjrult ahhoz, hogy mi a vilgon lehetnk. Hisz szleink letnek els pillanatban jelen volt, s nagyban hozzjrult ahhoz, hogy k egszsgesen vilgra jjjenek, gy elindtva ket egy ton, hogy ksbb mi is megszlethessnk.
Beke Margit
Csapatunk a Bkny Npe Kulturlis s Harcmvszeti Egyeslet 2009 janurjban alakult meg. A csapat tagjai zmben aptfalviak, de vannak kzttnk makiak s Magyarcsandiak is. A csapat clja a IX.-X. Szzadi smagyar kultra megismerse, magyar hagyomnyaink polsa.
A tavalyi v folyamn egyesletnk tagjai tanfolyam keretben a rovsrssal ismerkedtek meg. A tanfolyam keretn bell megismerhettk seink rst, ami csodlattal tlttt el bennnket. Remljk a mi pldnkat kvetve mg tbben felfedezik maguknak ezt az si rst, s mi is tovbbadjuk ezt gyermekeinknek, unokinknak.
A tanfolyam befejeztvel a helyi ltalnos iskolban nprajzra keretn bell megismertettk az rst az 5.-6.-os gyerekekkel is. Tavasszal rovs rejtvnyt hirdettnk a csapaton bell, melyben htrl htre izgalmas feladvnyokat oldottunk meg a rovsbetk segtsgvel.
A nyolc hten t val gyakorls segtett minket, hogy tudsunk elmlyljn, igazn megtanuljuk a rovst.
Ekkor vetdtt fel bennnk az a gondolat, hogy falunkban tbb telepls pldjt kvetve mi is rovs helysgnvtblt avassunk, ezzel is tisztelegve seink eltt.
A tbla avatsra 2012. prilis 29-n az V. Aptfalvi jsztallkoz keretn bell kerlt sor. Nagy rmnkre sokan sszegyltek, hogy nneplyes keretek kztt felavassuk Aptfalva rovsrsos helysgnvtbljt.
A msort Rig Angla vezette le. Legelszr is kzsen elnekeltk a Magyar Himnuszt.
Ezutn Kteles Antal maki tagunk beszlt a rovsrs mltjrl, jelentsgrl.
„Fontosnak tartom szemly szerint, hogy a latin betkkel rt magyar telepls nevek mgtt minden tutaz lthassa a magyar betkkel rt magyar helysgneveket, mert a rovs az igazi magyar bet. rmmel csatlakozunk azon teleplsek sorhoz, akik felvllaltk azt, hogy teleplsk nevt magyarul is orszg vilg szmra lthatv tegyk.
Aki ilyen feliratot lt, valami megfoghatatlan, furcsa, de j rzs tlti el. Aki el is tudja olvasni az pedig a hetedik mennyorszgban, rzi magt, egy kicsit sajt nmegvalsulsnak egy parnyi rszlete elevenedik meg eltte.”
Az nnepi beszd elhangzsa utn Kis Enik szavalta el Wass Albert: zenet haza cm verst, melyet mindenki nma htattal hallgatott vgig.
Az avats befejezseknt kzsen elnekeltk a Szkely Himnuszt.
Remljk, mg nagyon sokan fogjk a pldnkat kvetni s sok rovstblt fognak fellltani orszgunkban, ezzel is erstve a nemzeti sszetartozs eszmjt, nem szgyellve magyarsgukat, hanem tudatosan erstve azt.
Hiszen ahogy csapatunk jelszava is hirdeti: „Magyarnak lenni bszke gynyrsg…”
Ha valaki tbbet szeretne megtudni egyesletnkrl az a www.bokenynepe.gportal.hu honlapunkon, elrhet bennnket.
Beke Margit
Az Antal kereszt Aptfalvn
Aptfalva telepls nyugati szln, az orszgt kezdetnl lv n. Antal-keresztet, knagyapm Antal Mrton ptette az 1863. vi nagy aszly utn.
A szrazsg miatt nagy nsg keletkezett az alfldi megykben, gy Aptfalvn is. Kiszradt a vets, az llatoknak nem maradt legel, sok jszg lesovnyodva tengette lett.
Csrge Antal, Csand megye fispni helytartja nsgi Seglyez Bizottmnyt lltott fel, s megtiltotta a gabona kivitelt a megybl, amit az udvar hatlyon kvl helyezett. Erre a fispni helytart elrendelte, hogy a jrsi szolgabrk gyjtsenek pnzt s lelmiszereket. Minden kzsgnek kimutatst kellett ksztenie a gabonakszletekrl.
A keresztet valsznleg hlbl ptettk az aszly utn, hogy tlltk ezt a nehz idszakot. A kereszt egyben birtokhatrt is jellt. A nevt az lltatjtl kapta (Antal-kereszt).
A keresztet kertssel vettk krl, amely egyrszt vdte a legelsz llatoktl, msrszt figyelmeztette az arra jrkat a hely szent voltrl. Sajnos a kereszt krli kertst nemrg (2004-ben) lebontottk. A kerts 120 cm magas volt s 2x2 mteres terletet fogott kzre.
Npi szoksjog szerint a kereszt s a krltte lv kis kert az egyhz tulajdona volt, br telekknyvileg vagy ms rsbeli megegyezsben nem rattk t. A kereszt krli terletet az lltat csald, fleg az elad lnyok gondoztk. k gondoztk a kereszt kr ltetett virgokat s az feladatuk volt, hogy minden jeles nnepen virgcsokrot vigyenek a kereszt lbhoz. 1920 utn a krnyken lakk viseltk gondjt a keresztnek s krnyknek.
A kereszt felszentelsrl semmilyen adatot nem talltunk az aptfalvi Plbnia adattrban. A kereszt talapzata s oszlopa tglbl plt, formja nyolcszglet, mint a krnykbeli tbbi t menti kereszt is. Vakolssal vdtk az idjrs viszontagsgaitl. A tetejn a kereszt s a rajta lv korpusz ntttvasbl kszlt.
Tth Ferenc a Szz magyar falu knyveshza sorozat Aptfalvrl szl knyvben ezt a hozzszlst olvashatjuk a kereszt trtnetrl:
„Az 1928-ban szletett Mt Mihlyn az Antal-kereszthez fzd emlkt gy idzte fl: Amikor els osztlyos voltam, mint szvgrdistk mentnk oda Szent Mrk napjn (prilis 25.) bzaszentelsre. Reggel indultunk a pap vezetsvel. A keresztet fi vitte, a hrom-hrom kis lobogt s a kt nagy lobogt lnyok. tkzben imdkoztunk, nekeltnk.
Elre vgtk le a bzt, azt a pap ott megszentelte…”
A szertarts vgn a pap a ngy vilgtj fel fordulva ngy evangliumi szakaszt nekelt, annak jell, hogy az ldst az egsz hatr, st az egsz vilg bzavetsre kri.
Az albbi bzaszentel nek a liturgia sorrendjben a pap s a hvek szvegeit tartalmazza. (Az evangliumok ebbl a lersbl kimaradtak):
szak fel:
„Aki gondolsz a madrra, Kntst adsz a kisvirgra, Kegyes szemed legyen rajtunk, Tebenned van bizodalmunk. Tli fagyban, hban, jgben, Te vagy mindenremnysgem. Jn a tavasz, az j let, Abban minden jra led.”
Kelet fel:
„Te ki hintd, Igd magvt, Kemny szvnk alaktsd t, Vesd el benne szent Igdet, Abbl fakad rk let. Itt a tavasz, fk rgyeznek, ldd meg a mi vetsnket, Bznk, rpnk aratsra, Hadd szkjn fel dsan szrba.”
Dl fel:
„Kik bajukkal Hozzd futnak, Segtsgrt folyamodnak, Nem szenvednek k szksget, Mindig rzik segtsged. Ha velnk az r ldsa, Nincs gondunk az aratsra, Szzszoros lesz a termsnk, ldj meg Urunk, erre krnk.”
Nyugat fel:
„r Jzus, ki azt hirdetted: Ki veled tart, el nem veszhet. Erstsd meg gyenge lelknk, rk tzre ne kerljnk. si vihar, hogyha kerget, Nyugtot szvnk nlad lelhet, des Jzus krnk szpen, ldd meg munknk egsz vben.”
Az asszonyok a szentelt bzt az imaknyvkben tartottk, a frfiak a kalapjuk mell tztk.
A szertartsrl elhozott bzaszlaknak a nphagyomny szentelmnyi ert tulajdont. Egyes helyeken az gy megszentelt bzaszlakat gygytsra is alkalmaztk. Kenyrstskor mg a 20. szzad elejn is sok helyen a szentelt bzbl nhny szlat a kenyrkovszba tettek.
Sokfel volt szoks, hogy a szentelt bzt az eresz al tettk, mert gy tartottk, hogy ez megvdi a hz lakit a villmtl, jgverstl. A hagyomnyosan berendezett parasztszobkban nhol ma is megtallhat a szentkpek mg tztt szentelt bzaszr.
A bzaszentelsi krmenetet az tvenes vek elejn tiltottk be.
Bevallom, gyermekkoromban nem nagyon foglalkoztatott a kereszt s a trtnete. Sajnos arrl sem tudtam, hogy a keresztet az egyik sm llttatta Isten tiszteletre. Felntt fejjel el kezdett rdekelni csaldom trtnete, hogy kik voltak k s mit lehet rluk tudni. Ekkor tudtam meg, hogy a kereszt a mi csaldunk birtokban volt valamikor. Sajnos kutatsaim sorn se a maki Levltrban, sem az aptfalvi Plbnin nem sikerlt tbb dolgot megtudnom a kereszt trtnetrl. Azt megfogadtam, hogy az si hagyomnyt tovbb polom, s tovbb fogom gondozni a keresztet, amit remlem majd az n gyermekeim is tovbb folytatnak majd. Hiszem azt, hogy ezt a Fldet mi csak brbe vettk gyermekeinktl, unokinktl. Ezrt ktelessgnk azt minden szp hagyomnyunkkal egytt megrizni s tovbbadni nekik poltan s srtetlenl.
Beke Margit
|
|